Storytelling social media

Het verschil tussen gepromote berichten en adverteren op Facebook!

Als bedrijf merk je misschien al gauw dat je Facebook post minder bereik oplevert. Je kunt er dan voor kiezen om het bereik betaald te vergroten door je post te promoten of te adverteren. Maar was is nu precies het verschil tussen promoten en adverteren op Facebook? Wij leggen het je graag uit.

1. Promoten op Facebook

Onder een reeds door jou geplaatste post op Facebook zie je een opvallende blauwe knop met de tekst ‘bericht promoten’. Deze knop zorgt er voor dat je jouw eerder geplaatste berichten letterlijk een (betaalde) boost kunt geven.

Voordelen:

  • Makkelijk in gebruik, binnen een paar klikken staat de promotie voor je bericht klaar. Er is weinig expertise nodig om op deze manier je post extra onder de aandacht te brengen
  • Tijdbesparend
  • Blijft zichtbaar op de bedrijfspagina

Nadelen:

  • Beperkte doelgroep opties om te targeten
  • Slechts drie doelen die je bericht optimaliseren (betrokkenheid, websitebezoeken en chatberichten)
  • Gepromote berichten kun je niet meer wijzigen wanneer ze zijn gepubliceerd

Tip: Gebruik de promoot knop wanneer je merkt dat de interactie bij een populaire post hoog is en toon de content aan een breder publiek door het te promoten. Promoten is een goed idee wanneer je werkt aan je branding en je meer clicks wilt vergaren.

2. Adverteren op Facebook

Om een advertentie te kunnen plaatsen moet je inloggen in het Advertentiebeheer. In deze omgeving heb je meerdere mogelijkheden om betaald bereik te behalen. Je kunt jouw advertentie tot in de details vormgeven!

Voordelen:

  • Uitgebreide mogelijkheden voor het maken- en tussentijds aanpassen van je advertentie
  • Meer opties om je bericht te optimaliseren en je doelgroep te specificeren
  • Advertenties tonen op tijden wanneer het zinvol is voor jouw bedrijf (kostenbesparend)

Nadelen:

  • Een account aanmaken in Advertentiebeheer is noodzakelijk, je kunt niet gemakkelijk via je Facebookpagina een advertentie instellen
  • Vereist kennis om gebruik te maken van alle opties in Advertentiebeheer (Lookalike audiences, A/B-testen enz.)
  • De advertentie is niet terug te zien op de bedrijfspagina, enkel alleen in het overzicht van je feed

Tip: Heb je een geavanceerde advertentie die onderdeel uitmaakt van een campagne? Maak dan gebruik van adverteren om een specifieker doel te behalen.

Wil je weten hoe je een goede advertentie in elkaar zet? Lees hier onze 5 tips voor adverteren op Facebook!


Over MarketingTools

MarketingTools stel je in staat om zelf meetbaar resultaat te behalen met sociale media marketing.

Meer weten over MarketingTools?