
Storytelling op social media, wat is het en hoe zet je het in?
Heb je ook wel eens het gevoel dat je een bericht wilt maken voor op social media maar niet goed weet hoe je de boodschap over moet brengen? Dan is storytelling waarschijnlijk een goede manier om jouw doelgroep te bereiken! Het lezen van een verhaal wekt emoties op en met emoties creëer je verbinding. Wij vertellen je in deze blog meer over storytelling, inclusief tips!
Wat is storytelling?
De naam zegt het al, met storytelling ga je verhalen vertellen. Hier voeg je emoties aan toe zodat het persoonlijker wordt en interessanter om te lezen. Storytelling zorgt voor verbinding want wellicht herkent jouw volger zich wel in jouw verhaal en voelt hij/zij zich hierdoor aangesproken. Het is dus een krachtig middel om vertrouwen te winnen, mensen te verbinden en te beïnvloeden.
Hoe pas je dit toe op social media? Wij geven je 4 tips!
Tip 1: Denk vanuit de behoeften van de doelgroep
Zorg ervoor dat je denkt vanuit de behoefte van jouw potentiële klant. Verplaats je eens in de doelgroep in plaats van vanuit jezelf of het bedrijf te denken. Dit werkt veel beter dan wanneer je zelf gaat vertellen hoe goed jouw dienst of product is.
Tip 2: Geef voorbeelden
Denk eens na… wat zijn de meestgestelde vragen over jouw product of dienst? Gebruik deze vragen en zet ze om in een bericht mét voorbeeld. Dit kan een waargebeurd of fictief verhaal zijn.
Tip 3: Kort en krachtig
Een verhaal kan je natuurlijk zo lang en gedetailleerd maken als je wilt. Zorg ervoor dat je bij de kern blijft en niet te veel in gaat op details. Schets globaal het probleem en geef daarbij jouw oplossing.
Tip 4: Zorg voor goed beeld
Mensen zijn visueel ingesteld en beelden nemen de meeste ruimte in op de tijdlijn. Zorg daarom voor opvallende beelden die passen bij je verhaal. Het zorgt ervoor dat je opvalt én het versterkt je boodschap.
Over MarketingTools
MarketingTools stel je in staat om zelf meetbaar resultaat te behalen met sociale media marketing.