Social media veranderen in een teamverantwoordelijkheid
Twee medewerkers proberen tijdens een werkoverleg hun collega’s te overtuigen van de noodzaak van social media voor hun bedrijf. Maar wat ze ook zeggen; een deel van de collega’s ziet het niet zitten. ‘Ik heb niet eens LinkedIn’, ‘moet ik dan écht een foto maken als ik bij die klant ben?’.
Voor deze uitdaging staan veel bedrijven. Hoe zorg je er voor dat het gebruik van social media wordt gezien als een gezamenlijke verantwoordelijkheid? Via deze blog helpen we je op weg!
Tip 1: Inspireer!
Wie zijn er binnen het bedrijf wél actief op social media? Weten zij hoe social media werkt en vinden zij het leuk? Benut deze groep! Bijvoorbeeld:
- Laat ze meedenken over de contentplanning van het bedrijf.
- Kunnen zij een social media training geven aan niet-ervaren collega’s?
- Laat hen om de beurt een bericht opstellen.
Tip 2: Easy does it
Weerstand tegen het gebruik van social media kan komen door onervarenheid. Als je je niet zeker voelt over hoe je bijvoorbeeld berichten kunt maken, delen en wie deze berichten ziet, zal de drempel hoger zijn.
- Via de eerder genoemde social media trainingen kun je deze onzekerheden wegnemen.
- Korte handleidingen kunnen houvast bieden.
- Maak het gebruik van social media makkelijk door bijvoorbeeld de apps te installeren bij collega’s.
- Via een whatsapp groep kunnen medewerkers ook laagdrempelig input leveren voor op social media. Een foto en een korte tekst is zó gestuurd via whatsapp.
Tip 3: Hou het luchtig
Social media moet leuk zijn! Dwing niemand, laat humor zijn werk doen en prikkel collega’s om deel uit te willen maken van dit onderdeel van het bedrijf. Je kunt dit onder andere doen door:
- Medewerkers online in het zonnetje te zetten. Want hoe leuk is het als er veel reacties komen op een bericht waar jíj het onderwerp van bent? Bijkomende voordelen van een dergelijk bericht: je spreekt het netwerk aan van de werknemer en je laat je op een positieve manier zien als werkgever.
- Reik iedere maand een ‘social-media-award’ uit aan een medewerker. Welk bericht was het meest creatief? Welk bericht had het grootste bereik?
- Deel het via de e-mail als er een nieuw bericht online is gekomen. Wie weet kunnen werknemers dit bericht zelf liken of delen?
- Doseer! Overlaad collega’s niet met een continue stroom aan berichten, vragen en acties op het gebied van social media.
- Laat maandelijks een document langs gaan waarin collega’s je kunnen voorzien van onderwerpen voor op social media.
Tip 4: Wat levert het óns op?
Het kan zomaar zijn dat directie of het MT niet direct staat te springen om social media in te gaan zetten. Of hier zelf een bijdrage aan te leveren. Hoe ga je hier mee om? Het belangrijkste is om te laten zien wat het jullie kan opleveren:
- Welke resultaten behalen concurrenten door social media?
- Welke leads worden er nu misschien gemist?
- Worden er reviews geschreven waar nu niets mee wordt gedaan?
- Wat levert het delen van successen op social media voor jullie bedrijf op?
Denk hierbij bijvoorbeeld aan het inspireren van prospects? of het aanboren van het netwerk van de klant.
Over MarketingTools
MarketingTools stel je in staat om zelf meetbaar resultaat te behalen met sociale media marketing.