beelden social media

6 toepasbare tips voor het gebruik van beelden op social media

Iedereen kent de uitspraak ‘een beeld zegt meer dan duizend woorden’. Maar hoe zorg je ervoor dat je met dat beeld het juiste communiceert? In deze blog geven wij je 6 tips voor het maken en gebruiken van een relevant beelden.

Tip 1: Gebruik persoonlijke foto’s met echte mensen

Door persoonlijke foto’s van jezelf, teamleden, klanten en partners (uiteraard wel altijd met toestemming) te gebruiken zorg je voor unieke en authentieke beelden. Daarbij maak je op deze manier je organisatie persoonlijker en creëer je een gunfactor bij je doelgroep.

Hoe beter het gezicht van iemand in beeld is, hoe meer aandacht het beeld krijgt. Zorg daarbij voor een positieve, open uitstraling, zodat je dit positieve beeld overbrengt op jouw doelgroepen. Je hoeft zeker niet altijd te lachen, maar je wilt wel een prettig gevoel achterlaten.

Tip 2: Zorg voor scherpe, lichte foto’s en maak ze liggend

Dat je moet zorgen voor scherpe, lichte foto’s spreekt voor zich. Daarbij adviseren we om foto’s zoveel mogelijk liggend te maken. Liggende foto’s zijn namelijk op meerdere manieren te gebruiken. Je kunt ze voor diverse beeldformaten inzetten (liggend, vierkant en staand), terwijl staande foto’s vaak alleen staand ingezet kunnen worden.

Uitzondering op de regel zijn beelden voor stories binnen sociale media. Stories zijn beeldvullend op een smartphone en maken dus gebruik van staande foto’s. Wanneer je beelden alleen voor stories gaat gebruiken kun je de beelden dus het beste staand maken.

Tip 3: Gebruik jouw smartphone

De beste foto’s worden over het algemeen gemaakt door professionele fotografen. Maar met de gemiddelde telefoon kan je tegenwoordig ook echt prima foto’s maken. Belangrijk bij het maken van deze foto’s, is dat je je telefoon stil houdt zodat de foto’s scherp zijn. Door de telefoon een kwartslag te draaien kun je je de telefoon met twee handen vasthouden waardoor deze eenvoudig stil gehouden kan worden. Vaak kan je de knopjes aan de zijkant van de telefoon gebruiken om de foto te maken (je hoeft dus niet altijd de knop op het scherm te gebruiken). Focus je op het product of op de persoon, bekijk de lichtinval en speel met je camera. Met een iPhone kan je de portretfunctie gebruiken, hiermee leg je de focus op het object (persoon of product) en vervaagt de achtergrond.

Tip 4: Leg een beeldbank aan

Plan een fotosessie in waarbij je meerdere foto’s tegelijk maakt van jezelf en eventuele andere teamleden. Maak diverse algemene foto’s die je kunt gebruiken bij meerdere type berichten, zodat je niet elke keer hoeft na te denken over een geschikt beeld.

Tip 5: Consistente, herkenbare uitstraling

Binnen sociale media wil je graag dat jouw berichten opvallen en herkenbaar zijn. Het advies is om jouw logo en huisstijl terug te laten komen in de berichten die je plaatst. Dit doe je eenvoudig via het onderdeel creatie binnen MarketingTools. Met de op maat gemaakte sjablonen zorg je ervoor dat jouw bedrijf consistent en herkenbaar onder de aandacht komt, zonder dat dit eentonig oogt.

Tip 6: Voeg een titel toe in de afbeelding

Beelden trekken op sociale media de aandacht de meeste aandacht. Om die reden is het interessant om tekst toe te voegen in de afbeelding, zodat je jouw boodschap extra kracht bij kunt zetten en de aandacht kunt omzetten naar interesse.

Binnen de op maat gemaakte sjablonen in MarketingTools kan je eenvoudig tekst toevoegen in de sjablonen. Belangrijk daarbij is dat je deze tekst kort houdt. Een titel van een paar woorden is krachtiger dan een zin van 2 regels. Zorg ervoor dat je tekst jouw doelgroepen prikkelt om jouw bericht te kijken.

 

 


Over MarketingTools

MarketingTools stel je in staat om zelf meetbaar resultaat te behalen met sociale media marketing.

Meer weten over MarketingTools?